Fikcyjne absolutorium rządu

Zadania Obywatelskiego Rzecznika Przejrzystości Finansów Publicznych

monitorowanie budżetowych i pozabudżetowych operacji finansowych Państwa

zabieganie o przywrócenie jawności i społecznej kontroli nad zarządzaniem środkami finansowymi obywateli

informowanie opinii publicznej o działaniach Rządu związanych z zarządzaniem środkami finansowymi obywateli

upowszechnianie wiedzy ekonomicznej i wiedzy o finansach publicznych

Obywatelski Rzecznik Przejrzystości Finansów Publicznych działa z inicjatywy Koalicji na Rzecz Przejrzystości Finansów Publicznych, zrzeszającej organizacje pozarządowe działające na rzecz praw obywatelskich, społecznej kontroli władz publicznych oraz edukacji i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.

Sławomir Dudek

O Rzeczniku

Dr Sławomir Dudek

Główny Ekonomista i Prezes Zarządu Instytutu Finansów Publicznych. Ekonomista, ekspert w zakresie finansów publicznych z ponad 23-letnim doświadczeniem w Ministerstwie Finansów. Przez wiele lat jako dyrektor kierował Departamentem Polityki Makroekonomicznej. Adiunkt w Instytucie Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej.

W latach 1996-2019 był pracownikiem Ministerstwa Finansów, gdzie m.in. kierował Wydziałem Symulacji i Prognoz Makroekonomicznych (2001-2008), a następnie zajmował stanowiska zastępcy dyrektora (2008-2012) i dyrektora Departamentu Polityki Makroekonomicznej (2012-2019). W latach 2012-2019 przewodniczył polskiej delegacji na posiedzeniach Economic Policy Committee przy OECD. Był członkiem Rady Statystyki, Rządowej Rady Ludnościowej, Rady Edukacji Statystycznej. Zasiadał w radach nadzorczych Narodowego Funduszu Zdrowia, Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Aplikacji Krytycznych. W 2020 roku został powołany w skład Rady Gospodarczej – Zespołu Doradców ds. Gospodarczych przy Marszałku Senatu RP. Członek Towarzystwa Ekonomistów Polskich, w latach 2020-2022 członek władz TEP. Od 2003 r. związany z Instytutem Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej gdzie zajmuje się badaniami i analizami w zakresie finansów publicznych, makroekonomii, cykli koniunkturalnych, prognozowania gospodarczego.

Pełnił wiele znaczących funkcji, m.in. koordynatora Centrum Monitoringu Sytuacji Gospodarczej przy Radzie Przedsiębiorczości. Uznany komentator gospodarczy w mediach branżowych i ogólnoinformacyjnych. Absolwent Akademii Ekonomicznej (ob. Uniwersytetu Ekonomicznego) w Poznaniu. Doktoryzował się w Szkole Głównej Handlowej.

Działaniom podjętym w obliczu pandemii towarzyszyło zmniejszenie przejrzystości i rozliczalności wydatkowania środków publicznych. Dotyczy to w szczególności korzystania z funduszy pozabudżetowych, umożliwiających obchodzenie istniejących przepisów i reguł fiskalnych oraz osłabiających kontrolę społeczną nad wydatkami publicznymi. (…) Władze powinny dążyć do zapewnienia pełnej przejrzystości i rozliczalności.

– Bank Światowy (POLAND PUBLIC FINANCE REVIEW)

Sejm uchwala budżet państwa na rok budżetowy w formie ustawy budżetowej.

– Art. 219, ust. 1, Konstytucja RP

Ustawa budżetowa jest podstawą gospodarki finansowej państwa w danym roku budżetowym.

– Art. 109, Ustawa o finansach publicznych

Gospodarka środkami publicznymi jest jawna.

– Art. 33, ust. 1, Ustawa o finansach publicznych (Rozdział 4: Jawność i przejrzystość finansów publicznych)