CRU

Projekt Instytutu Finansów Publicznych

#TAKdlaCRU

Projekt Instytutu Finansów Publicznych, poświęcony Centralnemu Rejestrowi Umów (niezbędnemu narzędziu w rękach obywateli), który zapewnia większą przejrzystość i kontrolę nad wydatkami publicznymi.

Podpisz petycję
to moment, kiedy Twój głos może wiele zmienić

[…] Możemy zdecydować się na drogę realnej jawności, faktycznej partycypacji obywatelskiej
i budowy wiarygodnych, przejrzystych finansów publicznych.

Jedno z rozwiązań budowy obywatelskiego zaufania leży na stole – pełny, otwarty Centralny Rejestr Umów.

dr Sławomir Dudek
Założyciel, prezes i główny ekonomista IFP

Właśnie teraz możemy zrobić krok w stronę większej jawności i obywatelskiego zaufania

Prace nad Centralnym Rejestrem Umów trwają — pokażmy, że zależy nam na jawnych finansach publicznych. Podpisz petycję. Twój podpis ma znaczenie.

0
- tyle osób już poparło petycję

 

Ładowanie...

Czym jest Centralny Rejestr Umów (CRU)?

Centralny Rejestr Umów (CRU) to system teleinformatyczny stworzony dla podmiotów realizujących zadania publiczne, którego celem jest udostępnianie informacji o umowach przez nie zawieranych. Jego implementacja w Polsce pozwoli w sposób skuteczny i bezpośredni zwiększyć przejrzystość i jawność wydatków publicznych oraz kontrolę obywatelską nad finansami publicznymi.

Niestety, wdrożenie CRU napotkało na pewne opóźnienia i zmiany legislacyjne. Pierwotnie jego uruchomienie planowano na lipiec 2022 roku, jednak termin ten został przesunięty na 1 stycznia 2024 roku. Aktualnie obowiązek przekazywania informacji o zawartych umowach ma wejść w życie dopiero 1 stycznia 2026 roku.

[podstawa prawna]

Sprzeciwiamy się wprowadzeniu progu 10 000 zł dla umów publikowanych w Centralnym Rejestrze Umów!

Instytut Finansów Publicznych, wraz z 46 innymi sygnatariuszami apeluje o niezwiększanie progu wartości umów zawieranych przez jednostki sektora finansów publicznych, które będą musiały być ujawnione w Centralnym Rejestrze Umów.

Wprowadzenie Centralnego Rejestru Umów w Polsce niesie ze sobą wiele korzyści zarówno dla administracji publicznej, biznesu, jak i obywateli. Oto najważniejsze z nich:

Dostęp do informacji publicznej

Obywatele oraz organizacje pozarządowe mają łatwiejszy dostęp do informacji o działalności instytucji publicznych, co sprzyja ich większemu zaangażowaniu w życie publiczne oraz daje większą kontrolę społeczną – zapobiega nadużyciom.

Efektywność zarządzania

Centralny rejestr umów umożliwia lepszą koordynację i kontrolę wydatków publicznych, co przyczynia się do bardziej efektywnego zarządzania środkami finansowymi i sprzyja lepszemu planowaniu budżetowemu.

Ograniczenie korupcji

Ujawnienie danych o umowach utrudnia zawieranie umów na niekorzystnych warunkach i przeciwdziała korupcji, dzięki czemu procesy zakupowe stają się bardziej uczciwe.

Poprawa konkurencyjności

Przejrzystość umów może zachęcać większą ilość przedsiębiorstw do uczestnictwa w przetargach, zwiększając konkurencyjność i potencjalnie obniżając koszty zamówień publicznych.

Standaryzacja procedur

Centralny rejestr umów pomaga w standaryzacji procesów zawierania umów w administracji publicznej, co ułatwia ich porównywanie i ocenę.

Promowanie dobrych praktyk

Upublicznienie umów może prowadzić do identyfikacji i promowania najlepszych praktyk w zawieraniu i realizacji umów przez instytucje publiczne.

1050

dni minęło od pierwszej próby wprowadzenia CRU*

* CRU miał pierwotnie wejść w życie 1 lipca 2022 r.

Sprawdź, co myślą o tym Polacy!

97% Polaków i Polek chce jawności wydatków publicznych. 93% uważa, że
przejrzystość umów zwiększa zaufanie do władz samorządowych.

Zapoznaj się z wynikami badania IFP x OpinionWay “Przejrzystość finansów publicznych w Polsce w kontekście planowego uruchomienia Centralnego Rejestru Umów”.

Dowiedz się więcej

Zachęcamy do zgłębienia tematu Centralnego Rejestru Umów, który odgrywa kluczową rolę w transparentności finansów publicznych. Przeczytaj nasze opracowania, aby dowiedzieć się więcej o korzyściach płynących z jego wdrożenia oraz o tym, jak wpływa na efektywność i przejrzystość w zarządzaniu publicznymi środkami. Poznaj opinie ekspertów i bądź na bieżąco z najnowszymi analizami Instytutu Finansów Publicznych.

 

Zobacz nasze YouTube Shorts na temat #TAKdlaCRU

CRU pod lupą

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Obowiązek przekazywania informacji na temat zawieranych umów odpłatnych będzie spoczywał na jednostkach sektora finansów publicznych z wyłączeniem spółek Skarbu Państwa oraz spółek komunalnych. Ustawodawca uzasadnia swoją decyzję faktem, iż są to spółki prawa handlowego. Prof. Marlena Sakowska-Baryła (Uniwersytet Łódzki) komentuję ten pomysł następująco:

(..) spod obowiązków ustawy uwalnia się podmioty, które mają zwykle naprawdę duże pieniądze i z ich wydatkowaniem, jak pokazuje praktyka, niestety bywa różnie.

Ministerstwo Finansów proponuje (aktualizacja z lutego 2025), aby w CRU znalazły się dane dotyczące:

  • numer umowy, o ile taki nadano
  • daty zawarcia umowy,
  • czasu, na jaki zawarto umowę,
  • oznaczenia stron,
  • ogólnego przedmiotu umowy,
  • wartości umowy,
  • statusu umowy (np. obowiązująca, zakończona, niezrealizowana, w trakcie aneksowania itp.)
  • informacji o środkach pochodzących z budżetu UE oraz Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)
  • przyczyny dokonania aktualizacji umowy

Niestety nie. Na początku września Ministerstwo Finansów zaproponowało, aby do rejestru wprowadzano umowy, których wartość wyniesie przynajmniej 10 tys. zł (bez VAT). Do tego momentu obowiązującym progiem było 500 zł, które zapewniało większą jawność.

Przykładowo, jeśli przenalizujemy rejestr umów Miasta Oleśnica (ponad 35 tys. mieszkańców) i nałożymy na umowy filtr 10 tys. zł i więcej, to zostanie ich w rejestrze tylko ok. 16% z wszystkich aktualnie dostępnych (stan na 25.11.2024).

Pomimo odsuwania wdrożenia Centralnego Rejestru Umów wiele samorządów z własnej inicjatywy zdecydowało się na uruchomienie przejrzystych i łatwych w obsłudze lokalnych rejestrów umów. Udostępniają one dane w zakresie, jaki uznały za stosowne, wykorzystując do tego dedykowane strony lub Biuletyn Informacji Publicznej. Niestety, jawność umów sektora publicznego nie jest obligatoryjna, dlatego spora część jednostek samorządu terytorialnego nie podjęła się tego zadania i nie dzieli się informacjami na temat swoich wydatków.

Instytut Finansów Publicznych zdecydował się przeprowadzić badanie pilotażowe, które miało na celu stworzenie rankingu rejestrów umów w jednostkach samorządu terytorialnego. Przeanalizowano w nim istnienie i funkcjonalność rejestrów umów we wszystkich 66 miastach na prawach powiatu. Z przeprowadzonej analizy wynika, że aż 27 miast nie prowadzi rejestru umów, tj. 41% wszystkich miast na prawach powiatu. Dowiedz się więcej.

Ministerstwo Finansów przygotowało stopniowy plan wdrażania Centralnego Rejestru Umów, którego start został zaplanowany na 1 stycznia 2026 roku.

Na początku rejestr obejmie tylko duże instytucje sektora finansów publicznych. Od 1 lipca 2026 roku obowiązek prowadzenia rejestru spocznie również na samorządach, a od 1 stycznia 2027 roku także na mniejszych podmiotach, które określa ustawa.

Stopniowe wprowadzanie CRU jest dobrym pomysłem, ponieważ pozwoli przetestować system i da czas kolejnym jednostkom na przygotowanie się do wykonania tego zadania w sposób skuteczny.

Zapraszamy do kontaktu

Jeżeli potrzebujesz więcej informacji o projekcie skontaktuj się z nami. Chętnie odpowiemy na każde pytania.

Marcin Grygo
młodszy analityk,
koordynator projektu #TAKdlaCRU
marcin.grygo@ifp.org.pl